דיני התעבורה הינם תחום משפטי הכולל מגוון רחב של עבירות. תחום זה עוסק בכל עבירה, קלה וחמורה, שקשורה לכל סוג תחבורה ולרבות אופניים חשמליים והולכי רגל.
עבירות הנעשות בתחום זה הינם עבירות שלא נרשמות במרשם הפלילי (תעודת יושר) אך נרשמות במרשם של תיקי תעבורה.
התובעת הינה מדינת ישראל באמצעות שלוחותיה. לרוב הדיונים בתחום זה יתנהלו בין כותלי בית המשפט לתעבורה, כאשר את הנאשם ייצג עורך דין לענייני תעבורה.
אחד מהשינויים המרכזיים בתחום זה התרחש בשנת 1981. כאשר ניתן לאדם המעורב בעבירה בתחום זה ברירה האם לקבל את הקנס שניתן לו או להופיע בבית משפט.
במידה ואותו אדם מאמין כי הינו זכאי או שנעשתה טעות בעניינו הוא שכר את שירותיו של עורך דין לענייני תעבורה.
במידה והאדם היה מחליט לקבל את הנגזר עליו במסגרת אותו דו"ח, הוא למעשה היה מודה בכתב אישום בעניינו.
שינוי זה יצר חשיבות רבה בשימוש עורכי דין לענייני תעבורה המתמחים בעבירות הרבות בתחומי התעבורה, זאת ע"מ להקל על הנאשם להתמודד למול המדינה ובתי המשפט.
בעמוד זה ננסה לפרט את העבירות המרכזיות בתחום. יודגש כי למרות שלרוב אין מדובר בעבירות פליליות. בתי המשפט מייחסים למספר מסויים של עבירות היבט פלילי ופעמים רבות עורך דין תעבורה נתניה הינו בעצם – עורך דין פלילי.
במשרדנו שבנתניה ישנו עורך דין לענייני תעבורה נתניה שיוכל לעזור לכם בנושאים הבאים: עורך דין נהיגה בשכרות, נהיגה בהשפעת סמים, בדיקת פסילת רישיון או נהיגה בזמן פסילת רישיון ותאונות "פגע וברח" ועוד…
במשרדנו יש עורך דין מומחה בעניין נהיגה בשכרות שישמח לעזור לכם בכל סוגיה משפטית.
סעיף החוק הרלוונטי בעניינו הינו 62 לפקודת התעבורה:
(3) הוא שיכור בהיותו נוהג רכב, או בהיותו ממונה על הרכב, בדרך או במקום ציבורי. לענין זה, "שיכור" ו"ממונה על הרכב" – כהגדרתם בסעיף 64ב.
אדם הנוהג תחת השפעת אלכוהול מבצע עבירה חמורה שבגינה בית המשפט עלול לגזור עליו עונש כבד הכולל מאסר בפועל.
על כן הוא חייב את שירותיו של עורך דין נהיגה בשכרות.
בשנת 1995 נקבע בפקודת התעבורה כי הענישה המינימלית במקרה של נהיגה בשכרות יהא פסילה של שנתיים בפועל.
זאת למעט נסיבות חריגות שיפורטו בפסק דין.
ההחמרה אף מתבטאת בהכפלת העונש ל 4 שנות פסילה מינימלית. במידה שזו אינה העבירה הראשונה של נהיגה בשכרות, בשנה שקדמה לאותה עבירה.
פסילת הרישיון הינה כמובן כתוספת לקנס או מאסר שעלולים להיפסק כנגד הנאשם.
ברוב המקרים העניין המשפטי סבוך ומומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה לנהיגה בשכרות שיסייע לכם בכל מקרה שכזה.
אנו ממליצים לכל הנהגים להימנע מנהיגה בסמוך לצריכת אלכוהול. אך במידה ונתקלת בבדיקת שכרות, זכותך להיוועץ טלפונית עם עורך דין העוסק בתחום התעבורה. אנו ממליצים מאד שלא לבצע שום פעולה מבלי להתייעץ עם עו"ד מוסמך, שכן כל הסכמה וכל מילה שנאמרת לשוטרים עלולה לשמש כראיה מפלילה במידה ויוגש כתב אישום. יודגש כי קיימים מחסומי בדיקת שכרות בימים שהם מועדים לפורענות, קרי סופי השבוע וחגים, ובסמוך למתחמי בילוי גדולים ואולמות אירועים.
על כן הסבירות להיבדק גבוהה מבעבר. משרדינו זמין 24/7 במקרים בהם יש צורך לקבל ייעוץ משפטי מיידי, פיזי ו/או טלפוני בכל הארץ.
הסעיף בעניין נהיגה בשכרות משמש גם במקרים של נהיגה תחת השפעת סמים ולאו דווקא תחת סעיף עבירות סמים.
זאת לרבות בדיקת המאפיינים שמבצע השוטר לנהג החשוד בנהיגה תחת השפעה.
לאחרונה קיימת עלייה חדה במספר הנהגים שנתפסים נוהגים תחת השפעת סמים. זאת בין היתר לאור השינוי ברפורמה של הקנאביס הרפואי.
מחד גיסא, המדינה מנפקת הרבה יותר רישיונות לקנאביס רפואי.
מאידך גיסא, החולים שהמתינו שנים רבות לרישיון לקנאביס, עלולים למצוא את עצמם נאשמים בעבירה חמורה של נהיגה תחת השפעה של קנאביס.
מדובר בפרדוקס שאין עליו מענה ראוי. בכל הקשור לזמני ההמתנה בין שימוש בסם לנהיגה, בשונה מאלכוהול, יש לקחת בחשבון את העובדה שכל אדם מגיב אחרת להשפעת הסם ולתקופת הניקיון שתבוא לאחר השימוש.
לדוגמה, יש מקרים בהם פרק הזמן מאז השימוש בסם הנו קצר יחסית.
קיימים מקרים שגם לאחר מספר ימים מהשימוש במידה וייבדק הנהג, בתוצאות בדיקת הדם עדיין יימצאו שרידי סם. זו אחת הסיבות לעלייה החדה בכתבי האישום בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים.
במשרדינו קיים עורך דין לענייני סמים המטפל גם במקרים רבים של נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול. אם הוגש נגדך כתב אישום, אל תקל ראש ופנה מיד לעורך דין תעבורה נתניה.
הסעיף הרלוונטי בעניין זה הינו סעיף 67 לפקודת התעבורה:
ההיבט הבעייתי ביותר בעבירה זו, שבגינה בתי המשפט והמשטרה משקיעים מאמצים רבים לאכוף אותה ולהחמיר בענישה בה, הוא העובדה כי עבירה עליה מהווה זלזול במערכת המשפט והמשטרה. בנוסף לכך, בתי המשפט קבעו כי נהיגה תחת פסילה הינה עבירה המסכנת את שלום הציבור בצורה ישירה שכן אותו נהג מסכן את שאר הנהגים והולכי הרגל במדינה.
מסיבה זו, המשטרה מבצעת פעולות רבות לוודא כי אנשים שרישיונם נפסל אכן לא ממשיכים לנהוג בזמן הפסילה. במידה ואכן נמצא נהג שרשיונו נפסל נוהג, גם כאן מתקיים עונש מינימום של בדיקת פסילת רישיון הנהיגה למשך שנתיים לפחות.
עקרון הענישה בדיני העונשין הינו כי היקף העונש ייקבע באופן אינדיווידואלי ועל פי עובדות המקרה. כך נכון הדבר גם בעניין של הטלת העונש על נהג שנמצא נוהג במהלך פסילה.
כך לדוגמא, המרכיבים החשובים שעל בסיסם בית המשפט יקבע את גובה העונש על הנאשם הינם:
* האופן בו נודע לנהג על בדיקת פסילת רישיון.
* מספר הפעמים בו נתפס נוהג תחת פסילת רשיונו.
* עברו הפלילי והתעבורתי.
על כן, ישנה חשיבות מירבית לשכירתו של עורך דין תעבורה.
בעיקר בכדי לסייע לנאשם למול בית המשפט בהשטת העונש על העבירה של בדיקת פסילת רישיון..
מגיפת תאונות הדרכים בישראל הנה סוגיה קשה מנשוא.
מדינת ישראל מנסה להתמודד באמצעות שלל גופיה הכוללים את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בתי המשפט ומשטרת ישראל.
בשנת 2019 נמדדה עלייה חדה במספר תאונות הדרכים הקטלניות על ידי הרלב"ד.
כמות ההרוגים מתאונות דרכים הנו 349 לשנת 2019, עלייה של 33 הרוגים למול שנת 2018 (https://www.gov.il/he/departments/news/20191231_summary).
החוקים בעניין תאונות הדרכים פרוסים במספר רב של סעיפים בפקודת התעבורה.
החוקים מקיפים את סוגי הפציעות שנגרמו בעקבות תאונות דרכים ועונשי המאסר שיושתו על הנהגים.
בדיקת פסילת רישיון מנהלתית של רשיון הנהיגה נאמדת בהתאם לחומרת התאונה.
פקודת התעבורה נתנה דגש מיוחד לתאונות "פגע וברח" או כפי שהן נקראות בפקודה "הפקרה אחרי פגיעה".
סעיף 64א פורס את רמות העונשים לפי סוג ההפקרה ומידת הנזק שנגרם בעקבותיה:
64א. (א) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, אשר היה עליו לדעת כי בתאונה נפגע אדם או עשוי היה להיפגע אדם ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה, דינו – מאסר שלוש שנים.
(ב) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, ולא עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה, או עצר כאמור ולא הזעיק עזרה, דינו – מאסר שבע שנים.
(ג) נוהג רכב המעורב בתאונה שבה נגרמה לאדם חבלה חמורה או שבה נהרג אדם, ולא עצר או לא הזעיק עזרה כאמור בסעיף קטן (ב), דינו – מאסר 14 שנים.
(ד) החליט בית המשפט להטיל על אדם עונש מאסר לפי סעיף קטן (ב) או (ג), לא ייתן עליו צו מבחן, אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו, ולא יטיל עליו מאסר על-תנאי בין כעונש יחיד ובין כעונש נוסף.
(ה) בסעיף זה, "הזעיק עזרה" – הושיט עזרה מתאימה בהתאם לנסיבות המקרה ולמקום התאונה. בכלל זה, בהתאם לנסיבות המקרה, הזעיק את גופי ההצלה המקצועיים הנחוצים למקום התאונה, המתין ליד הנפגע עד להגעתם, דאג למניעת כל נזק נוסף לנפגע ככל יכולתו והגיש לנפגע עזרה ראשונה אם ביכולתו להגישה על פי הכשרתו.
כפי שניתן לראות, עבירת תאונת דרכים הינה סוגיה מורכבת הכוללת רבדים רבים ומגוונים, דבר המחייב ידע רב בתחום.
הסעיפים הרבים בפקודת התעבורה מוסיפים למורכבות בהתמודדות מול עבירה.
לכן מומלץ לכל אדם המעורב בתאונת דרכים להתקשר עם עורך דין תעבורה.
עו"ד מסוג זה יידע להתמודד עם אותה סיטואציה בצורה המיטבית בעניינו.
השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים הולך וגובר.
בשנת 2014 בוצע תיקון לחוק לתקנות התעבורה כך שהתווסף לו סימן ב'3: אופניים עם מנוע עזר, סימן ב'1: גלגינוע וסימן ב'3א: גלגינוע.
תוספת זו לתקנות עיגנה מספר סעיפים חשובים כאשר בחלקם קבועים קנסות כנגד הפרתם.
עם זאת, התקנות בשימוש באמצעי תחבורה אלו עדיין בחיתוליו ואינו מקיף דיו לשם התמודדות מלאה עם התופעה.
ישנו קושי העומד באכיפת התקנות החדשות ומוסיף לבעיה ההולכת ומחמירה בעניין זה.
כל אדם שקיבל קנס או נאשם בעבירה לאור השימוש באמצעי התחבורה הללו מומלץ כי יתייעץ עם עורך דין תעבורה.
עו"ד מומחה לתעבורה יוכל לסייע לו להתמודד עם האישומים הללו בצורה הנכונה ביותר לאותו מקרה.
מותו של ארי נשר ז"ל בנו של הבמאי אבי נשר בתאונת פגע וברח של הכדורגלן יצחק אספה:
https://www.mako.co.il/news-law/2019_Q3/Article-a20c63f45b91d61027.htm
מקרה מצער זה, אשר היה בכותרות החדשות לאור חומרתו והמעורבים בו.
האירוע ממחיש את הקושי הרב בהתמודדות עם תאונות פגע וברח.
במקרה זה, הנהג יצחק אספה הפקיר את ארי נשר ז"ל אשר הורכב על אופניים חשמליות על ידי קטין אחר.
ארי נפגע על ידי מכוניתו של יצחק אספה שהמשיך בנסיעתו.
לאור חומרת הפגיעה, נהרג בנו של אבי נשר ויצחק אספה הואשם כאמור בתאונת פגע וברח.
בעבירת ההפקרה זו התוצאה היתה – הריגה. גזר הדין נכון למועד זה עדיין לא נקבע. אולם לפי סעיף 64א(ג) עלול להיגזר על יצחק אספה 14 שנות מאסר בפועל.
כחלק מהראיות שחיזקו את טענת ההפקרה, עמדו שיחות הטלפון שביצע יצחק אספה לחבריו. בה טען כי ייתכן ופגע במישהו והמשיך בנסיעתו. למרות שלאחר הפגיעה באופניים החשמליות הוא עצר פעמיים את נסיעתו ואז החל בבריחתו.
כפי שנאמר לעיל, כל מקרה לעולם ייבחן בצורה אינדיווידואלית.
במקרה זה ליצחק אספה עומדת לזכותו העובדה כי האופניים החשמליות עליהן הורכב ארי נשר ז"ל על ידי קטין אחר. השניים סטו שמאלה לפני הפגיעה של יצחק אספה ובכך היוו גורם עזר להיווצרות התאונה.
לסיכום: אם רישיון הנהיגה שלכם חשוב לכם, ראשית עליכם לנהוג תמיד במשנה זהירות ולהישמע לחוקי התעבורה.
במידה ועברתם לכאורה עבירת תנועה קלה כחמורה יש לכם את הזכות להיוועץ עם עו"ד המתמחה בדיני התעבורה. אנו ממליצים לעשות כן ולהתייעץ בכל שעה ובכל יום זוהי זכותם החוקתית וזוהי המקצועיות שלנו ונשמח לסייע.
כמו כן אתם מוזמנים לצפות בחלק מההצלחות שלנו בחדשות המשרד.
משפט פלילי
עבירות סמים
מיסוי והלבנת הון
דיני תעבורה
גישור ופתרון סכסוכים
דיני צבא
לייעוץ הנוגע למצבך המשפטי ולקבלת יעוץ משפטי ראשוני והכוונה השאר/י פרטים